پانکراس مصنوعی و نتایج امیدوار کننده در زنان باردار مبتلا به دیابت نوع 1

22 مارس 2016- یک مطالعه ی جدید نشان داد که هایپرگلایسمی در زنانباردارمبتلا به دیابت نوع 1 که پانکراس مصنوعی را به صورت سرپایی در خانه استفاده کردند، 25 درصد کاهش می یابد.

قند خون بالا در بارداری می تواند خطر مرده زایی و مرگ و میر زنان مبتلا به دیابت نوع 1 را افزایش دهد. در حالی که تاکنون شواهد کمی برای حمایت از استفاده ی روتین از پانکراس مصنوعی در دوران بارداری وجود داشته است، کاهش 25 درصدی قند خون زنان بارداری که از پانکراس مصنوعی استفاده کرده اند، می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به عوارض را در طول بارداری و پس از آن برای مادر و کودک کاهش دهد.

در این مطالعه، موفقیت یک  لوپ بسته ی تحویل انسولین، که به پمپ انسولین و یک مانیتور مداوم قند خون(CGM) متصل شده بود، بررسی گردید. این سیستم بایک الگوریتم که بر روی یک دستگاه گوشی هوشمند نصب شده است، برای محاسبه ی مقدار انسولین مورد نیاز بیمار کار می کند.

دکتر استوارت از دانشگاه کمبریج در کنفرانس متخصصان دیابت بریتانیا در سال 2016 گفت: تحقیقات قبلی تیم ما نشان داد که پانکراس مصنوعی می تواند مقدار قند خون را بطور موثردر بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 در اوایل و اواخر بارداری کنترل کند.  این مطالعات تحت نظارت و در شرایط بستری انجام شده بود.

در این مطالعه ی جدید، 16 زن 16 تا 44 ساله به صورت تصادفی در یکی از دو گروه شرکت کردند. گروه اول تحت درمان با پمپ انسولین مجهز به سنسور و گروه دومتحت درمان با پمپ انسولین سنسور دار همراه بامانیتور مداوم قند خون یا  CGMبرای ایجاد یک لوپ بسته در شب برای مدت 28 شب قرار گرفتند.زنان مبتلا به دیابت نوع 1 که در این تحقیق شرکت داشتند به طور متوسط ​​23 سال به این بیماری مبتلا بودند و سن بارداری آنها بین هشت تا 20 هفته بود.

این آزمایش به منظور بررسی تاثیر تحویل انسولین از طریق یک سیستم لوپ بسته در شب در محیط خانه در زندگی واقعی انجام گردید.

دو هفته بعد از پایان مداخله ی اول ، شرکت کنندگان بصورت ضربدری در مداخلات درمانی گروه مقابل شرکت کردند.  در پایان آزمایش دوم، شرکت کنندگان می توانستند ادامه ی درمان با هر یک از این دو روش را تا پایان زمان بارداری خود انتخاب کنند .

زنانی که از لوزالمعده مصنوعی استفاده کرده بودند در 25 درصد از زمانها بهبود نسبی را در مقدار قند خون خود تجربه کردند، مقدار قند خون آنها در طول شب  بین 3.5میلی مول در لیترتا 7.8 میلی مولدر لیتر گزارش شد. همچنین مقدار قند خونزنان این گروه و میانگین گلوکز شبانه ی آنها کاهش یافت.

هیچ تفاوتی در میزان کل دوز انسولین و یا هیپوگلیسمی روزانه بین دو گروه مشاهده نشد.

14 نفر  از 17 زن شرکت کننده همچنان به استفاده از پانکراس مصنوعی تا زمان تولد نوزادشان ادامه دادند و در برخی موارد بلافاصله پس از تولد از این سیستم مجددا استفاده کردند.این کار بدون هیچ مشکل ایمنی انجام شد.

دکتر استوارت می گوید: به نظر می رسد استفاده از سیستم تحویل انسولین بصورت لوپ بسته در شب در خانه برای کنترل قند خون در دوران بارداری ایمن و موثر است؛ این سیستم قادر به کاهش قند خون در حدود 25 درصد از زمانها در شب می باشد این سیستم بدون افزایش قند خون و بدون افزایش دوز انسولین کار می کند.

استوارت افزود: این نتایج با مطالعات انجام شده در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان سازگار می باشد،هم اکنون محققان در حال مقایسه ی استفاده از سیستم حلقه بسته با استفاده از پمپ بصورت 24 ساعته در برابر 7 ساعت در شب، در 16 زن باردار مبتلا به دیابت نوع 1 هستند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/mar/artificial-pancreas-shows-promising-results-among-pregnant-women-with-type-1-diabetes-94108722.html